cestovní kancelář SKY TOURS zimní pobyty, letní pobyty, lázeňské pobyty, poznávací zájezdy, dovolená

Sicílie - Královna středozemního moře

Nevím jak Vy, ale já jsem si vždy při vyslovení slova Sicílie vybavila úžasný román Maria Puza „Kmotr“. Až po návštěvě této země mi došlo, že se za tímto místem se skrývá mnohem víc. Díky svojístrategické poloze ve středozemním moři se přes tento ostrov přehnala plejáda rozličných kultur - Řekové, Kartáginci, Římani, ..., z nichž každá na něm zanechala unikátní stopu, což Sicílii dodává ten správný říz.

Rozhodli jsme se sem podívat na konci června. Letenky jsme měli rezervované s dostatečným předstihem za výbornou cenu s odletem z Bratislavydo Catanie. Stejně tak ubytování a půjčení auta jsme jako vždy sjednávali u CK Sky Tours.

Let trval pouhé dvě hodiny a po vyzvednutí autz půjčovny na letišti, jsme se vydali směr Giardini Naxos, kde jsme bydleli přímo pod stále supící horou Etnou. Na osobitý přístup Italů k řízení vozidel na italských silnicích jsme poměrně zvyklí, ovšem Sicílie předčila vše,s čím jsme se doposud setkali, a velmi brzy jsme litovali, že jsme si v půjčovně nepřiplatili rozšířené pojištění odpovědnosti za škodu na vozidle.Pokud jste tedy zvyklí, že v případě červené barvy se na semaforu stojí a čekána zelenou, nenechte se zmást - tato informace je na Sicílii pouze orientační.Stejně tak pruhy na dálnicích - pokud jsou naznačeny dva jízdní pruhy, obvyklese tvoří tři, někdy i čtyři (podle šíře vozovky) jízdní pruhy a klakson jestejně důležitá věc jako brzda či plyn. Brzy jsme se však se situací ztotožnilia celkem nám vyhovovala. :-)

1.Den
Výprava na Etnu. Naše fiátky se pomalu šplhaly doprudce stoupajících kopců, které k této sopce vedou a krajina jevila jasnéznámky častých erupcí ... černo-rudá a ostrými kameny posetá krajina a sem tampár trsů odolných rostlin. Tato sopka je 3.323 m vysoká a stále činná. V 90.letech 20.století zničilacelou oblast Catanie ... Když si uvědomíte, jak obrovská je to oblast, muselato být docela hrůza.

Ve výšce 1.923 m.n.m. je lanová základna, kde jsmesi koupili lístky na lanovku, protože pokud zrovna kolem nelétají pětitunový balvany, tak se dá na Etně v zimním období i lyžovat. Lístek pro dospěláka stojí 25 euro a pro dítě za polovic. Lanovka nás odvezla do výšky 2.504 m.n.m.a odtud jsme se vydali kus pěšky. Z pochopitelných důvodů vás až ke kráteru nepustí ale i z dálky cítíte velký respekt při pohledu na oblak dýmu stoupající z kráteru a jen tajně doufáte, že ještě nějakou dobu zůstane magma tam kde je. Pro tento výlet doporučuji přibalit si mikinu či bundičku - nahoře bylo celkem chladno, a vhodnou turistickou obuv. Zájemci se mohou hrdlu vulkánu přiblížit terénními auty typu \\\"obrněný transporter\\\" za další příplatek, což se nám už investovat nechtělo.

2.Den

Další naší zastávkou byla Taormína. Jedno z nejstarších a jednoznačně nejkrásnějších měst na Sicílii, jejíž romantické a mystické uličky přímo lákají k dlouhým toulkám. Doprava do Taorminy je poměrně komplikovaná - město se nachází na vrcholu hory a auto nutné zaparkovat na záchytném parkovišti. Následně se lze do centra dopravit pěšky po schodech a silnici, výtahem nebo lanovkou. Nejen, že zde naleznete fantastický výhled, ale hlavně poznáte Sicílii i z nového úhlu. Mimo jiné zde naleznete i prodejce nádherných sicilských krajek, košíků, ručněvyráběné slunečníky, vějíře a jiné místní výrobky. Dodnes sklízím se svým sicilským krajkovým vějířem úspěch na všech plesech :). Dále jsme se šli podívat do Teatro Antico Taormina, to jsou pozůstatky antického hlediště, kdese i dnes díky jeho úžasné akustice a dechberoucímu panorama, pořádají koncerty.

3. Den
Dnes jsme se vypravili do Syrakus. Je to krásné historické město s bohatou architekturou a je to i rodiště takových osobnostíjako byl třeba Archimedes. Navštívili jsme kostel s madonou ronící slzy, a podzemní krypty a pak jsme se chtěli dostat k Tempio di Apollo. Ptali jsme se místních na cestu a ti nám řekli, že je to ještě hrozně daleko, že si máme stopnout autobus a popsali nám cestu. Bohužel nás poslali úplně kamsi do háje, bus jsme nenašli a při tom hledání zastávky jsme dorazili až na místo, kam jsme původně chtěli. Evidentně pojem „hrozně daleko“ má v každé zemi jiný význam. Nicméně jsmepak zjistili, že kdybychom šli tak, jak jsme původně chtěli jít, mohli jsme sicestu zkrátit o polovinu.

Omšelé a zapadlé uličky vydechují své kouzlo na každého, kdo jimi projde, zvlášť kdyžsi vyberete ty mimo centrum, kudy neproudí davy turistů a jen občas se kolem vás prožene někdo na Vespě. Béžové oprýskané fasády, maličké a rzí prožrané balkonky a jak jinak šňůry s prádlem natažené přes ulici z jednoho balkonu na druhý. Pravá Sicílie.

Docela vtipná situace pak nastala, když jsme se z nádraží chtěli dostat k místu, kde jsme měli zaparkovaná auta. Našli jsme zastávku, kde už čekal bus č. 18., kterým jsme měli jet. Na místě řidiče seděl nagelovanej borec v riflích, tričku, MP3 v uších a zaujatě datloval do Nintenda, kde mu po obrazovce pobíhal instalatér Super Mario ve snaze osvobodit princeznu Peach. Bus byl úplně prázdnej a naše přítomnost ho vyloženě obtěžovala :D. Když jsmese ho ptali, kde si můžem koupit lístky, zahuhlal, že tady revizor stejně nejezdí a aniž by odtrhl pohled od obrazovky, mávl na nás, ať nastoupíme a pokračoval ve hraní dál. V autobuse jsme si poseděli asi ještě deset minut a pak se řidič konečně rozjel, evidentně dokončil level. Na křižovatce na červenou nám pak otevřel dveře a my jsme si pohodlně vystoupili přímo tam, kdejsme potřebovali. Prostě jinej kraj, jinej mrav:D.

4.Den

Protože jsme bydleli v poměrně oblíbeném letovisku Gardini Naxos, rozhodli jsme sestrávit jeden odpočinkový den na pláži. Moře je tu čisté, ale voda ve srovnání s ostatními místy, které jsme později navštívili, je tu poměrně studená. Všude tu po plážích chodí prodejci šátků, kabelek, brýlí, náramků a mimo jiné i Thajky nabízející thajské masáže.

5.Den
Krásně nám vyšlo počasí a tak jsme se vydali na Liparské ostrovy. Autem jsme se brzyráno vydali na sever ostrova do přístavu Milazzo, kde jsme poměrně snadno zaparkovali auta na neplacených místech a zakoupili lístek pro pěší na speed boat, který odplouvá z přístavu každou chvíli a dopraví Vás na ostrov v několika minutách. V přístavu je řada společností, které nabízí lodní dopravu na ostrovy, takže ať už přijedete kdykoli - nikdy není pozdě.

Loď nás na ostrovech vyplivla ve stejnojmenném přístavu Lipari, procházeli jsme semalými uličkami s obchůdky. V přístavu jsme si najali malý člun i s námořníkemJ ( celkem za 100 € za celou naši skupinkudesíti osob), který nás vzal na okružní plavbu okolo Lipar . Bylo to úžasné, podívat se do míst, kam se většina lidí bez lodi vůbec nedostane- strmá skaliska, malinké schované kamenité plážičky, rybky a úplně čirá voda.

Nechali jsme se vysadit na ostrově Vulcano, který je v podstatě celý sopka a bylo to dost znát. Na plážích byl úplně černý písek, a jelikož bylo něco málo po poledni a slunce pralo o sto šest byl písek neuvěřitelně rozpálený a nedalo se na něm ležet ani na dece, natož chodit bezbot. V okolí jsme později narazili na přírodní sirné bazény, poležení v nich nás poměrně lákalo, ale již jsme spěchali zpět do přístavu. Zpět na Sicílii jsme jeli trajektem, který plul něco kolem hodiny.

6.Den
Palermo.Do Palerma jsme se vypravili brzy ráno, poněvadž z Giardini Naxos je to poměrně daleko. Už jen cesta přes vnitrozemí do Palerma nás naprosto okouzlila - žlutá pole, kopcovitá krajina, minimálně osídlená - jedním slovem nádhera! Už jen cesta stojí za to se doPalerma vypravit. Do Palerma jsme se vypravili čistě ze zvědavosti vidět nejprofláklejší mafiánské město - místní architektura je směsicí orientálních ievropských proudů a i když byla velká část města zničena za druhé světové války, rozhodně to neubírá na jeho přitažlivosti. Největším zážitkem (kroměvelmi husté a nepřehledné dopravní situace), jsou zde tradiční místní trhy, nakteré je dobré se vypravit co nejdříve ráno, pokud si chcete zažít tu opravdovou atmosféru. Nejrůznější druhy potravin, ovoce, zeleniny i mořských plodů . Místní lidé vysedávají před domy na campingových židličkách a v živém hovoru zuřivě gestikulují, prostě žádný spěch ... Zpět do Giardini Naxos jsme se vydali podél pobřeží přes Cefalú.

7.Den

Odlet.Návrat z vyhřáté a vysluněné Sicílie byl trochu tvrdý. U nás bylo„pouhých“ patnáct stupňů a vytrvalý déšť. Naštěstí další fází po příjezdu domů, hned po vybalování a praní je stahování a procházení fotek, takže jsme se aspoň na chvíli mohli do Sicílie zase vrátit :).

Sicílii jsme si parádně užili, je zde velice levně, jak v obchodech, tak v restauracích, takže jsme nemuseli dělat hlavu s příliš velkou útratou. Počasí nám přálo a rozhodně se na Sicílii chceme ještě jednou vypravit, abychom poznali podrobněji západní pobřeží. Týden na celou Sicílii je prostě málo …

Pro CK Sky Tours napsala Markéta Haklová
2009

Nezávazně objednat

nabídka ubytování cena od od pláže strava relax bus letadlo pes
Island - země neobyčejných zážitků - slunečno občas déšť - 0 m ne ne ne ne
Mauricius - pestrobarevný ostrov v Indickém oceánu - 0 m ne ne ano ne
Norsko - výprava za trolly - 0 m ne ne ne ne
Putování po ostrově Madeira - 0 m BS ne ne ne ne
Sicílie - Královna středozemního moře - 0 m ne ne ne ne
Skrz Andalusii a zpět - 0 m ne ne ne ne
kontakt facebook aacount google plus account