cestovní kancelář SKY TOURS zimní pobyty, letní pobyty, lázeňské pobyty, poznávací zájezdy, dovolená

Norsko - výprava za trolly

Severské země mě vždycky fascinovaly. Toužila jsem spatřit místo, kde se zrodila taková díla jako je třeba Ibsenova Nora nebo Griegova hudbak Peeru Gyntovi. Severské psýché je prostě tolik rozdílné oproti tomu našemu. Tento sen se mi vyplnil, když jsem jednoho léta dostala šanci se dostat do Norska.

Přes Sky Tours jsme měli rezervované ubytování, letenky a půjčení auta. Plán byl totiž takový, že každou noc strávíme někde jinde a abychom náš čas využilico nejlépe, měli jsme i tinerář navržený tak, že jsme objeli ucelený okruh středu Norska. Vzhledem k věkovému složení naší posádky, jsme měli program přizpůsobený spíše pro popojíždění autem.

1. Den- OSLO

Odlet z Pražského letiště. Doba letu z Prahy do Osla trvala pouhou hodinu a čtyřicet minut, takže to byla skutečně chvilička. Letadlem se linula směsice luxusních vůní, jak se pasažéři před odletem proháněli po parfumériích v duty free, na sedadle za mnou řvalo dítě a zběsile kopalo do sedaček, prostě let jako každý jiný:). Přistáli jsme o dvacet minut dříve, což nechápu, jak se pilotovi povedlo, vyzvedli jsme si auta v půjčovně a jedem hledat hostel ve kterém máme strávit dnešní noc. Po hodině hledání a bloudění v Oslu se nám konečně poštěstilo a mohli jsme se konečně ubytovat v hostelu. Po celém dni jsme byli dost hladoví, ale protože svačina z domova padla za vlast už v letadle, museli jsme najít jiný zdroj a i když jsme každý stihl spořádat asi tak půl kila čokolády Toblerone z letiště, přece jenom jídlo je jídlo. Bohužel jediný obchod, o kterém jsme věděli s jistotou, že bude i o půl deváté večer otevřený, byla benzínka. Na jednu věc se v Norsku připravte - všechnoje tu neskutečně drahé. Jenom za 1,5 litru vody jsme v přepočtu dali asi 150 Kč a za obyčejný hot dog v přepočtu cca 350 Kč, a proto jsme si téměř všechny potraviny přivezli s sebou.

2.Den- OTTA

Probudili jsme se do poměrně deštivého, zamračeného a sychravého dne. Nacpali jsme všechny věci do aut a vydali jsme sena cestu do Otty, která bude dnes večer naším útočištěm. Po cestě jsme sezastavili u jezera Hurdalssjøen. Je asi 17 ◦C a mraky se sem tam protrhávají, takže se občas objeví modrá obloha. Když jsme se chtěli dostat na břeh, tak nás málem přejel vlak. Vážně nás nenapadlo, že tudy něco jezdí a už vůbec ne takovou rychlostí. Asi kolem jedné hodiny jsme dorazili do Lillehameru, kde byla v roce 1994 zimní olympiáda a protože je konec srpna, tak je tady docela mrtvo, proto jsme si tady akorát vyměnili nějaké peníze a pokračovali jsme dál. Okolo čtvrté jsme dorazili do Otty. Počasí nám zrovna moc nepřálo. Strašně pršelo a teploty klesly k 9 stupňům. Říká se, že neexistuje špatné počasí, jenom špatně vybavený turista a je to svatá pravda. Pohorky nebo treková obuv a nepromokavá bunda jsou naprostou nezbytností, protože počasí se zde nepředvídatelně mění, a kdo s tím nepočítá, bude nemile překvapen. Co se týče nás, byli jsme absolutně nepřipravení a nevybavení.

Když se déšť překlopil do mrholení, rozhodli jsme se navštívit národní park Rondane (Rondane nasjonalpark). Kvůli pokročilé hodině jsme byli jenom kousek v této úžasné náhorní plošině a velmi mě mrzí, že jsme se nedostali dál. Úžasná scenérie potoků a vodopádů, svěží trávy a křovin, úplně přebila nepříjemný pocit z úplně promočených bot. Přestalo dokonce i pršet, ale už se setmělo natolik, že jsme se museli vrátit.

3.Den- TROLLSTIEGEN CAMP

Počasí opět nic moc - 13 stupňu a zase prší. Míříme do Trollstiegen campu a cestou jsme se zastavili na úžasných vodopádech . V campu se dá přenocovat buď tradičně ve stanu nebo karavanu, a nebo v malých trollích chatkách s bujným a nádherně zeleným trávníkem na střeše, což je pro Norsko typické. Byli jsme už úplně bez benzínu, proto bylo potřeba zajet do nejbližšího města s pumpu. Åndalsnes je malé ospalé průmyslové městečko na břehu fjordu Romsdalsfjorden, nic extra zde nenajdete, ale přeci jenom na vás tady dýchne atmosféra všedního norského rybářského života.

4.Den- STRYN

Úplným zázrakem se nádherněvy časilo a nový den nás příjemně přivítal hřejivým sluncem. A tak tedy vzhůru na Trollstiegen neboli Trolí stezku. Jedná se o úsek cesty mezi Åndalsnes a Sylte a ve světě nemá konkurenci. Strmé stoupání ve stěně skalního masivu sahá až do výšky 800m a postupně tak musí řidič zvládnout 11 serpentin. Dříve se jednalo o obchodní stezku, ale dnes to je spíš vyhlídková trasa pro turisty. Nahoře se dá zaparkovat a dojít kousek na vyhlídku, ze které je vidět celý Trollstigen a vodopád Stigfossen.

Po zdolání Trollstiegen jsme se museli dostat přes Gerangenfjorden a to jak jinak než trajektem.To je další úžasná věc na Norsku - pořád se někde naloďujete a vyloďujete:). Fjordy jsou něco naprosto nádherného a unikátního, tyrkysově modrá voda, malebné domky rybářů na březích a zelenéskály jako by vyrůstaly přímo z vody.

Fotografům rozhodně přijde vhod polarizační filtr a nebo aspoň UV filtr a pokud možno širokoúhlý objektiv, věřte – nebudete litovat.

Tuhle noc jsme spalive Strynu, opět v krásné trollí chatičce s malou loukou na střeše.

5.Den- SKJOLDENCesta na Bricksdalsbreen. Jedná se o impozantní ledovcový splaz ledovce Jostedalbreen, který z dálky vypadá docela malý, ale čím víc se k němu člověk blížil, tím větší byl. Babičku a dědečka jsme usadili do malého elektrického vozítka (něcona způsob golfového vozíku), kterým je řidič pohodlně odvezl až na místo a my ostatní jsme se vydali ke splazu pěšky asi 2 km. Byl opravdu nádherný den, což jsme už ani nečekali po prvních třech propršených dnech. Ledovcové potoky, vodopády a duhy, které slunce dělalo na vodní mlze vytvářené vodopády.

Po večeři ve Skjoldenu (francouzská polévka a párky s kaší :)) ještě byla spousta světla, ačkolibylo 8 večer, v Norsku se totiž v tomto ročním období stmívá velmi pomalu a tma je až kolem jedenácté večer, a proto jsme se vypravili na náhorní plošinu Skagastølstindane. Fascinujícípláně porostlé mechem a lišejníkem a v nich, jako by nic, uložené velké kulaté kameny, kterým se říká trollové, protože když troll vyleze ve dne z jeskyně tak zkamení. Norsko je vůbec plné trollů - snad všude narazítena dřevěné sochy trollů a na turistických trasách se často staví skládáním různých kamenů na sebe, podle legendy tito menší trollové přinášejí lásku a mír na zemi. Západ slunce nad touto plošinou byl fascinující zážitek.

6.Den- BERGEN

Autem do Kaupangeru aodtud 2,5 hodiny trajektem přes Naeroyfjorden, nejdelší fjord na světě, kterýje dlouhý 275 Km a jeho průměrná hloubka je 1300m. V Bergenu bydlíme opět v hostelu. Je to krásné amalebné městečko s rybími trhy a úžasným přístavem, kde najdete několik původních domků, které jsou chráněny UNESCO.

7. Den- GEILO

Dnes nás čekala velmi dlouhá cesta, protože se už pomalu musíme vrátit do Osla. Jednou ze zastávek je městečko Voss, které je Mekkou pro všechny outdoorové nadšence a kde najdeteširoké sportovní vyžití, hlavně v oblasti trekingu. My jsme bohužel stihli navštívit akorát Vosskyrkje, místní gotický kostel z roku 1250.

Po projetí 13 km dlouhého tunelu a přeplavení se trajektem z Bruraviku do Brimnes jsmedojeli na fantastickou náhorní plošinu Hardangervidda s pasoucími se koňmi, kde jsme se rozhodli si po dlouhé cestě dát oběd, který nás, jak jinak, stál na naše poměry neuvěřitelné peníze, ale za to jsme si pochutnali na výborném lososovi.

Dnes jsme spaliv Geilu, které je největší lyžařské středisko v Norsku a i bez sněhuse může chlubit okázalou malebností.

8.Den – Odlet z Osla

Po týdnu každodenního povlékání a vysvlékání prostěradel a každodenního balení jsme si už všichni připadali jako opravdoví nomádi :D, nicméně Norsko dostálo svojí pověsti a nikterak nás nezklamalo. Lidé jsou zde milí a úplně všude se domluvíte bezproblémů anglicky. No a příroda? Tolik superlativ k vyjádření jak mocúžasná je snad ani neznám :).

A na závěr několik norských postřehů:
- Norové přijíždějí k benzínce z kterékoli strany :D
- Kreditkou zaplatíte snad úplně všude i v tom nejodstrčenějším obchůdku.
- Norové nestaví zábradlí na skalách a propastech- „Nemáš nato, abys nikam nezařval turisto? Nemáš na to, abys přežilv Norsku.“
- Domky, i ty rodinné, mívají na střeše hustý porost – od svěžího udržovaného trávníku až po totální plevel - asi kvůli estetickým google earth fotografiím- nebo žeby maskování? ;)
- Snad každý dům má na zahradě trampolínu.
- Na každém rohu je záchod a i na té nejzapadlejší latríně je papír :D
- Všude visí norské vlajky - správní patrioti

Nezávazně objednat

nabídka ubytování cena od od pláže strava relax bus letadlo pes
Island - země neobyčejných zážitků - slunečno občas déšť - 0 m ne ne ne ne
Mauricius - pestrobarevný ostrov v Indickém oceánu - 0 m ne ne ano ne
Norsko - výprava za trolly - 0 m ne ne ne ne
Putování po ostrově Madeira - 0 m BS ne ne ne ne
Sicílie - Královna středozemního moře - 0 m ne ne ne ne
Skrz Andalusii a zpět - 0 m ne ne ne ne
kontakt facebook aacount google plus account